Headless (API-uri si flexibilitate) sau Monolitic (rigiditate si limitare) eCommerce?
20 februarie 2024 in Blog ContentSpeed - Sfaturi si stiri din eCommerceCe este Headless eCommerce?
Acest concept se bazeaza pe decuplarea functionalitatii de back-end a unui site ecommerce de partea de front-end. Ce inseamna asta pentru tine? Libertate si flexibilitate in modificarea ulterioara a site-ului. Nu va mai fi nevoie sa modifici partea din spate a site-ului pentru a updata fata. Aceasta nevoie a aparut datorita evolutiei e-commerce, unde se fac schimbari din ce in ce mai dese, pentru a putea fi la zi cu toate asteptarile. Un astfel de sistem se bazeaza pe capacitatea de a eficientiza experientele digitale pe care site-ul tau le ofera.
Cu un sistem headless, poti alege un back-end cu care echipa este confortabila si cat de multe interfete de front-end doresti. In mod normal, acest lucru nu ar fi posibil, intrucat cele doua sisteme sunt strans legate intre ele.
Tehnic vorbind, headless commerce are la baza un set de tehnologii, si anume:
- Microservicii
Mici sisteme de software modulare care au rolul de a rezolva o problema. Acestea comunica simultan si ruleaza alaturi de celelalte componente ale platformei tale. Un bun exemplu ar fi un Search Bar custom, ca si cel pe care il oferim in parteneriat cu Luigi’s Box.
- API (Application Programming Interfaces)
API-urile sunt necesare pentru a permite comunicarea si interactiunea intre diferitele microservicii pe care platforma ta le are. Cu atat mai mult, un API iti permite sa distribui acelasi continut pe mai multe device-uri, asigurand o prezenta consecventa.
- Cloud-native
Sistemele cloud-based folosesc furnizori de SaaS-uri pentru a iti stoca datele. Aceasta functionalitate este accesibila financiar si iti asigura functionalitatile actualizate.
- Headless
Cu un headless CMS (content management system) poti publica continut pe multiple canale de comunicare, chiar si pe cele noi aparute. In tot acest timp, sistemul de back-end ramane acelasi.
Ce beneficii are un API?
Pentru a intelege cel mai bine importanta acestor programe, putem sa impartim beneficiile in doua categorii diferite: beneficiile consumatorilor si a furnizorilor.
1. Beneficiile consumatorilor
- Cresterea productivitatii
API-urile permit companiilor sa isi optimizeze operatiunile, sa promoveze colaborarea si sa sporeasca transparenta, ceea ce duce la cresterea productivitatii.
- Satisfactia crescuta a clientilor
Printr-un API este posibila extinderea functionalitatii produselor, oferind astfel mai multa claritate clientilor. De exemplu, compania OpenTable, care se ocupa cu localizarea si rezervarea restaurantelor, foloseste API-ul JavaScript Maps pentru a furniza harti interactive pentru locatiile restaurantelor. Astfel, experienta utilizatorului per total creste.
- Incurajeaza inovatia
Permitand dezvoltatorilor sa reutilizeze componentele software existente prin API-uri, se economiste timp. Prin urmare, timpul acesta poate fi folosit mai eficient, prin crearea de solutii software inovatoare.
2. Beneficiile furnizorilor
- Generarea veniturilor
API-urile publice pot deveni o sursa semnificativa de venituri. Multe firme, printre care Google si Facebook au luat decizia sa si le monetizeze. Un studiu facut de MuleSoft Inc. arata faptul ca 35% dintre liderii de firme tech genereaza venituri substantiale prin API-uri.
- Scalabilitate
Partajarea API-urilor cu un public larg, incluzand dezvoltatori si parti terte, ajuta la cresterea increderii utilizatorilor in functionalitatea API-ului. Acest lucru permite extinderea bazei de clienti si deschide oportunitati noi de colaborare.
- Inovatie colaborativa
Furnizorii API colaboreaza adesea cu consumatorii pentru a-si imbunatati ofertele. Aplicatia TweetDeck, independenta la momentul acela, a creat o interfata de user mai buna pentru Twitter, folosind API-ul acestora. Mai tarziu, compania Twitter a cumparat interfata, pentru a le reda tuturor utilizatorilor o experienta cat mai buna.
Ce este un Headless CMS?
Un astfel de CMS gestioneaza doar portiunea de back-end a sistemului de content management. Prin urmare, CMS-ul nu impacteaza continutul prezentat pentru vizitatorii site-ului tau. Insa, cea mai buna parte a unui headless CMS este ca iti va oferi flexibilitatea de care are nevoie.
Traditional eCommerce vs. Headless eCommerce
In timp ce multe site-uri de traditional ecommerce functioneaza pe o arhitectura monolitica, arhitectura headless este fix opusul. Cu site-urile traditionale, exista un link complex intre front-end si back-end. Intr-adevar, acest stil de site poate avea si beneficii, precum eficienta si controlul complet asupra intregii platforme.
Insa, peste 58% din traficul global vine de pe mobile, motiv pentru care a devenit esential ca site-urile sa arate bine si sa fie responsive pe noile tehnologii folosite, precum: smartphones, aplicatii mobile sau chiar si smartwatches. Sistemele de ecommerce traditional nu pot oferi o experienta corespunzatoare pentru utilizatori pe toate device-urile. Aici intervine headless ecommerce.
Datorita faptului ca headless-ul decupleaza front-end-ul de back-end, se pot atasa cate front-end-uri este nevoie, customizate si adaptate pentru fiecare canal in parte. Astfel, vei reusi sa-ti pastrezi site-ul la cele mai inalte standarde, intr-un domeniu care avanseaza constant, in timp ce creezi o experienta de neuitat pentru clientii tai.
Ce beneficii aduce un headless ecommerce?
Desi o parte din business-uri isi doresc sa ramana pe modul traditional, alte companii se simt constranse de acest mod de operare. Deja din anul 2021 mai multe trend-uri din Strategic Technology arata ca „experienta totala” este un metric prioritar. Aceasta imbina experienta clientilor, a angajatilor si a utilizatorilor pentru a aduce business-ului rezultate pozitive. Scopul este de a imbunatati experienta totala prin intersectarea si imbinarea perfecta a tuturor acestor experiente.
Headless commerce este un foarte mare pas inspre a ajunge la experienta totala pozitiva datorita unor factori care pot varia de la crearea de continut cu WYSIWYG editor pana la chatboti personalizati care imbunatatesc experienta userilor de back-end si front-end.
Soluțiile Headless puse la dispozitie de ContentSpeed oferă comercianţilor şi dezvoltatorilor libertatea de a alege instrumentele potrivite şi de a extinde functionalitatile platformei de eCommerce. API-urile permit orice integrare front-end sau back-end si un eCommerce connector pentru a orchestra toate fluxurile fara a incarca siteul.
Ce tipuri de business-uri pot profita de headless ecommerce?
Desi este un sistem flexibil si poate lucra cu modele de business variate, iata cateva exemple de business-uri care pot face imediat tranzitia catre un CMS headless:
- Brand-uri de tip „Direct-to-consumer”
- Companii mici si medii
- Companii de fabricatie
- Comercianti cu amanuntul online
Reprezinta Headless eCommerce viitorul?
Headless ecommerce are ca scop imbunatatirea experientei utilizatorilor pe platforma ta, fie ca vorbim de angajati sau clienti. Un sistem headless permite vizitatorilor sa cumpere de pe un laptop, telefon, smartwatch sau chiar si de pe un asistent vocal. Alegerea unui astfel de sistem iti va ajuta afacerea sa ramana relevanta si, cu siguranta reprezinta raspunsul la cresterea device-urilor si canalelor de comunicare pe care oamenii aleg sa isi petreaca timpul.