Noua legislatie privind protectia consumatorilor (OUG 34/2014)
04 mai 2015 in Blog ContentSpeed - Sfaturi si stiri din eCommerceNoua legislatie privind protectia consumatorilor (OUG 34/2014) a intrat deja in vigoare din luna iunie. Insa informatiile aparute sunt vagi, contradictorii si au iscat multe supozitii. Impreuna cu partenerii nostri de la Trusted.ro am pregatit o lista cu modificarile esentiale aduse de noua legislatie.
Care este diferenta dintre vechea lege (OG 130/2000) si noua lege (OUG 34/2014)?
Un aspect foarte important este dat de intelegerea mai buna a ceea ce inseamna cu adevarat o anulare a contractului. Fata de legea cea veche, unde se folosea termenul "denuntare", acum s-a folosit cel de "retragere". Acum se urmareste desfiintarea contractului dintre parti nu doar pentru viitor. Asta inseamna o reala retragere a consimtamantului.
Un alt factor diferentiator este ca noua ordonanta nu mai identifica notiunea de „mijloc de comunicare la distanta”, asa cum se gasea in vechea lege. Lipsa acestei precizari este benefica deoarece notiunea poate varia in functie de noile dezvoltari tehnologice. Este mult mai important ca notiunea sa identifice caracteristicile contractarii la distanta, decat sa identifice mijloacele specifice sau tehnologiile implicate in crearea acestui tip de contract.
Conform acestei legi, consumatorii au urmatoarele drepturi:
- De a returna produsele achizitionate in termen de 14 zile fara a-si justifica decizia.
- De a primi inapoi suma platita fara intarzieri mai mari de 14 zile de la data la care comerciantul a fost informat cu privire la decizia de returnare.
- De a returna produsele in aceeasi stare in care au fost primite, fara a plati vreo taxa in plus.
- De a nu avea responsabilitatea scaderii valorii produselor care rezulta din manipularea lor.
- De a alege orice mijloc de transport pentru retur, singura conditie fiind sa fie aduse in aceeasi stare in care au fost primite.
Este foarte important de precizat ca aceste drepturi sunt aplicabile doar in cazul in care utilizatorul cumpara produsele prin intermediul unui contract la distanta. Acestea nu se aplica mereu in cazul in care produsele sunt cumparate in mod traditional.
Pe de alta parte, si comerciantii au drepturile lor:
- De a stabili propriile politici de retur, in conformitate totusi cu drepturile consumatorilor prevazute de lege.
- De a refuza returnarea produselor in cazul in care produsele revin la comerciant desigilate sau utilizate in mod necorespunzator de catre consumator.
- Dreptul de a returna suma platita de consumator in termen de 14 zile calendaristice la data la care au fost informati despre exercitarea dreptului de returnare.
- Informarea consumatorilor despre dreptul de returnare in mod clar si concis, inainte de a face tranzactia.
Cu toate acestea, anumite produse nu se pot returna, in mare parte din cauza ca pot aduce pagube irecuperabile pentru comerciant.
- Produse personalizate
- Bilete de avion/tren, bilete la concerte, rezervari la hoteluri
- Alimente, bauturi, medicamente
- CD-uri, DVD-uri sau software-uri
Ce beneficii ai daca implementezi o politica de retur transparenta?
- O politica de retur clara si accesibila imbunatateste satisfactia clientilor si creste loialitatea fata de brand.
- Returnarea unui produs defect iti ofera sansa de a imbunatati calitatea produselor.
- O politica de retur bine comunicata previne conflictele, oferind clientilor informatii clare despre pasii de urmat in cazul problemelor cu produsele cumparate.
- Politica de retur transparenta poate stimula cresterea vanzarilor pe termen lung, oferind clientilor siguranta ca pot returna produsele in caz de nemultumire.
Ce se intampla insa in cazul in care nu informezi consumatorii despre dreptul acestora?
Daca nu ii vei informa, termenul de retur nu va mai expira in 14 zile de la cumparare ci in 12 LUNI de la sfarsitul perioadei initiale de 14 zile. Nu cred ca-ti surade ideea ca un client sa iti returneze bunul dupa un an de zile.
Daca esti client ContentSpeed, astfel de griji nu mai sunt in spatele tau, intrucat noi te tinem la curent cu orice prevedere legala ce trebuie implementata. Mai mult decat atat, in platforma noastra iti punem la dispozitie articole standard de T&C cu toate informatiile necesare. Tot ce trebuie sa faci tu este sa iti completezi datele si, in cazul in care comercializezi produse care fac exceptie de la lege, sa ne specifici ca atare.