Intrebarea lunii Februarie: Facem campanii de Valentine's Day sau de Dragobete?
Am terminat cu brio luna Ianuarie, ne-am pus toate lucrurile la punct, iar acum este timpul sa intram in paine, cum s-ar zice. Luna Februarie da startul campaniilor si promotiilor prin doua evenimente importante Valentine's Day si Dragobete. Asa ca, daca ai o afacere online ar fi bine sa te gandesti daca vrei sau nu sa-ti orientezi comunicarea si strategiile catre aceste doua evenimente. Iata cateva intrebari pe care trebuie sa ti le pui inainte de a lua o decizie in acest sens:
De ce?
Prima si cea mai importanta intrebare este "de ce?". Inainte sa faci o investitie, cum este cea in campanii de comunicare, trebuie sa stii de ce. Exact ca de Black Friday, aceste doua evenimente reprezinta status quo-ul pietei. Adica, majoritatea concurentei va avea aceasta comunicare. Vor exista promotii, reclame, bannere, tot tacamul, iar acestea vor plasa, din punct de vedere al brand awareness-ului, concurenta cu un pas inainte.
Ai o afacere online care se preteaza la profilul acestor sarbatori?
A face campanii de Valentine's Day sau Dragobete nu se preteaza pentru orice segment de piata
cel putin in teorie. In principal, acestea sunt evenimente care se adreseaza femeilor. Te situezi pe o nisa de piata de fashion, lifestyle, cadouri, carti, filme, muzica etc. este clar ce trebuie sa faci. Totusi, daca esti pe o nisa de piata mai masculina, nu strica sa fii inventiv! Ai multe optiuni creative care te pot diferentia de concurenta care nu vrea sa se atinga de aceste doua evenimente. Poti sa faci o "anti-campanie" cum au facut
Kit-Kat de Craciun sau poti sa vizezi doar publicul interesat (exceptiile).
Campanie de Valentine's Day sau campanie de Dragobete?
Avem doua evenimente. Unul este "sarbatoare imprumutata" si celalalt "sarbatoare autentic romaneasca". Ambele sunt evenimente comerciale si asa trebuie sa le privesti, draga antreprenor. Un alt lucru de luat in calcul este ca, paradoxal, Dragobetele a devenit comercial de-abia dupa ce "maleficul capitalism" ne-a adus pe cap Valentine's Day. Ceea ce inseamna ca Sfantul Valentin este mai popular si pe el trebuie mizat. Se recomanda Dragobetele in situatia in care afacerea este autentic romaneasca.
Se pot face campanii pentru intreaga luna, sub umbrela dragostei la modul general. Totusi, nu am recomanda pentru acelasi brand, campanii care sa vizeze ambele evenimente. De ce? In linii mari, pentru ca este prea mult, sunt relativ doua tipuri de public si te asteapta si luna Martie!
Accepti status quo-ul si intri in hora? Diferentiaza-te!
Daca faci un lucru, fa-l cum trebuie! Ai ales sa profiti de aceste evenimente comerciale. Felicitari! Acum este timpul sa te diferentiezi. Studiaza campaniile din anii trecuti. Cu ochi critic, vezi ce s-a facut si cauta aspectele pe care crezi ca le poti imbunatati. Implica-te! Diferentiaza-te fata de competitie. Publicul se asteapta la o campanie din partea ta, in principal din perspectiva reducerilor. Tu trebuie sa-l surprinzi si din perspectiva emotionala pentru a-l fideliza. Fii curajos, fii creativ! Ofera clientilor o campanie pe care sa nu o uite prea curand. Exploateaza faptul ca sunt multe business-uri care au o comunicare in acest sens doar pentru ca trebuie, iar aceasta se transforma de multe ori in kitsch.
Incepe sa vinzi!