Farmaciile independente vs. marile lanturi – cum puteti iesi in evidenta?
16 octombrie 2023 in Blog ContentSpeed - Sfaturi si stiri din eCommerceIn ziua de astazi, rivalitatea dintre Big Pharma si farmaciile mai mici si independente devine din ce in ce mai accentuata. O farmacie de dimensiuni mici spre medii trebuie sa puna un mare accent pe metodele de loializare, personalizare si vizibilitate. Acestea pot fi unele dintre putinele metode prin care puteti contracara convenienta si pretul scazut pe care farmaciile mari le ofera pacientilor. Insa serviciile cu valoare adaugata, laboratorul propriu si o buna strategie de marketing sunt cele mai bune unelte in lupta cu marile lanturi. Recastigati-va pacientii oferindu-le acelasi nivel de servicii in farmaciile online.
Un studiu recent facut de DataRePortal prezinta principalii factori care influenteaza decizia de cumparare a pacientilor:
- Livrarea gratuita (64,7%)
- Review-uri de la alti clienti (40,6%)
- Cupoane & Discount-uri (38,7%)
- Livrare a doua zi (33,9%)
- Puncte de loialitate (33,5%)
Abordarea omnichannel
Daca pana acum planuiati campanii separate pentru online si offline, acum este necesar sa aveti o strategie de comunicare 360 de grade si sa creati oportunitati de interactiune integrate, in fiecare punct de contact cu pacientul. Consumatorii de azi folosesc multiple canale si se asteapta la o experienta cat mai buna si coerenta oriunde ar merge. De aceea, o comunicare separata pe fiecare canal nu mai functioneaza si este necesar sa abordati o strategie Omnichannel.
Solutia ContentSpeed va permite sa conectati toate canalele de comunicare si sa oferiti o experienta cat mai personala, de exemplu, prin integrarea sistemelor de loialitate pe care le aveti deja implementate in punctele de lucru fizice.
Va reamintim cateva dintre solutiile care va vor oferi un avantaj semnificativ in fata marilor lanturi daca sunt utilizate corect.
Sistemul de loialitate
Indiferent prin ce canal de vanzare alege clientul sa interactioneze cu brandul, experienta trebuie sa fie aceeasi. Daca oferi carduri de fidelitate in punctele fizice, iti recomandam sa le integrezi si cu farmacia online. Daca oferi un card de reduceri, aceleasi discount-uri ar trebui sa le aiba si online, dupa logarea in cont. Este important sa stim ca primii clienti online vor fi pacientii din offline. Daca nu vor regasi aceleasi avantaje pe care le au datorita cardurilor in offline, NU vor mai reveni niciodata.
Click & Collect
In Romania, 62% dintre persoanele care se informeaza online, cumpara offline. Diversificarea livrarii este esentiala, mai ales in timpurile prezente, in care oamenii sunt in miscare non stop pe timpul zilei. Serviciile Click & Collect au avut o crestere de 600% in doar doi ani (2019 si 2020). Astfel, clientul alege produsele din farmacia online, selecteaza in cosul digital locatia de unde doreste sa ridice produsele iar comanda este confirmata de un operator din call center. Verificarea stocului din punctul de lucru se face prin softul de gestiune. In cazul in care va doriti sa prezentati si RX-urile in farmacia online, Click & Collect este singura optiune pentru cumpararea medicamentelor cu prescriptie. Desigur, parafarmaceuticele si medicamentele de tip OTC (in cazul in care aveti autorizatie) pot fi livrate printr-o multitudine de optiuni in platforma ContentSpeed. Beneficiezi de integrari, atat de curieri, dar si de agregatori de solutii de livrare.
Cross-sell
Aceasta metoda consta in propunerea produselor complementare si pot fi oferite ca un pachet cu o reducere (ex. demachiant + tonic + crema). Puteti crea pachetele manual sau puteti folosi functionalitatea "Bundles" din platforma ContentsSpeed. Conform unui studiu recent, cross-sell-ul creste valoarea media a cosului cu peste 40%.
Upsell
Strategia implica prezentarea de optiuni atragatoare, care se aliniaza nevoilor si preferintelor clientului, prin oferirea de alternative mai scumpe. Doar 4% din vizitatori vor alege un produs mai scump, insa, valoric, poate fi o crestere semnificativa a veniturilor. Recomandarile de produse genereaza 10-30% din veniturile unui intreg magazin online. Va puteti adapta ofertele de upsell pentru a fi cat mai personalizate si relevante prin analiza datelor si comportamentul clientilor, chiar din dashboard-ul platformei ContentSpeed.
Rapoarte si tool-uri de marketing
Sectiunea de raportare este esentiala deoarece orice modificare ar trebui sa se bazeze pe analiza datelor relevante. Aici gasiti rapoarte detaliate despre ce se intampla pe site precum gestionarea nomenclatorului de produse, importuri/exporturi de comenzi, facturi, baze de date sau valoarea medie a comenzii (AOV).
Mai mult decat atat, aveti si instrumente pentru a derula campanii de marketing specifice, precum: reguli de discount/promotii, generare de landing page-uri de campanii, bannere si articole pentru sectiunea de blog sau implementarea de cupoane si vouchere. Astfel de functionalitati sunt esentiale pentru o farmacie online care ajuta la pastrarea pacientilor loiali si atragerea celor noi.
Fluxul specific pentru RX-uri
Inca din pagina de produs, medicamentele cu prescriptie medicala (RX) sunt semnalate cu „Rezerva in farmacie". Clientii vad clar demarcarea intre produsele care pot fi livrate prin curier si cele care sunt cu rezervare. Disponibilitatea este prezentata la nivel de locatie. Astfel, am creat Cosul de Cumparaturi “Spart” - daca cosul de cumparaturi contine un RX, pacientul va putea alege sa il sparga in doua livrari sau sa ridice toate medicamentele din punctul de lucru fizic ales.
Telefarmacie
Serviciul de rezervare reteta – Medicamentele cu reteta vor fi rezervate un anumit interval de timp iar pacientii vor aprecia ca nu sunt pusi pe drumuri intre diferite locatii. Un astfel de serviciu creste gradul de fidelizare deoarece face efortul de a aduce si rezerva toate medicamentele intr-o singura locatie, fara a pune pacientul pe drumuri.
Concluzionand, in aceasta industrie succesul nu depinde numai de pretul cel mai mic, ci si de instrumentele si serviciile strategice pe care le aveti la dispozitie. Pentru a va diferentia este esential sa implementati sisteme de loialitate omnichannel, serviciile Click & Collect, tehnici de vanzare precum cross-sell si upsell sau diferite tool-uri de marketing.
Aceste caracteristici va vor permite sa extindeti farmacia online si sa atrageti cat mai multi pacienti multumiti de serviciile voastre.