Liber la vanzarea de OTC in Farmaciile Online
28 mai 2019 in Blog ContentSpeed - Sfaturi si stiri din eCommerceÎncepând cu 24 aprilie au intrat în vigoare normele Legii nr. 160 din 2018 care permite comercializarea OTC prin intermediu farmaciilor online
ContentSpeed a pregătit un set de functionalitati creat special pentru farmaciile online care să respecte toate normele legale.
Anul trecut a fost promulgată legea care permite farmaciilor să comercializeze medicamente fara prescriptie medicala (OTC) și în mediul online, dar începând cu 24 aprilie, intră în vigoare și normele de aplicare, astfel că farmaciile pot depune actele pentru a primi avizele necesare.
Legea nr.160 din 9 iulie 2018 pentru modificarea și completarea Legii Farmaciei nr. 266/2008 deschide noi oportunități pentru retailul farmaceutic. Această modificare permite comercializarea produselor OTC (Over-The-Counter) și în online, pe lângă suplimentele, dermatocosmeticele și parafarmaceuticele, ce puteau fi vândute și livrate direct.
Primul pas a fost făcut anul trecut, când a fost promulgată Legea, impreuna cu farmaciile online care folosesc platforma ContentSpeed am asteptat cu mare nerabdare publicarea normelor de aplicare.
Cresterea vanzarilor de OTC raportata la nivel de industrie farmaceutica in 2017 si 2018 indica clar oportunitatea de a comercializa medicamente fara prescriptie si online.
Iar cand apare si stire cu acest subiect la PRO TV devine destul de evident ca informatia ajunge si la publicul general. Putini vor fi cei care vor refuza convenienta de a comanda online.
Alaturi de clientii nostri precum Professional Farmaline, Remedium Farm, ForteVita, LaraFarm sau farmaciile din reteaua de clinici MedLife, lucram inca de la aparitia legii pentru a dezvoltata toate functionalitatile necesare pentru complianta legala. Modificarea legislativă ar trebui să-i convingă de oportunitățile oferite de un nou canal de vânzare, mult mai accesibil pentru toți utilizatorii. Investitia intro farmacie online este de aproximativ 10% din bugetul alocat deschiderii unui nou punct de lucru.
Pentru a ajuta farmaciile, noi, echipa ContentSpeed, am adaugat la platforma de eCommerce functionalitati specifice dedicate farmaciilor online pentru a respecta toate prevederile legale.
De asemenea, Suntem singura platformă de eCommerce care oferă integrări cu cele mai importante software-uri de gestiune: Pharmec, Netfarm / Plus și BizPharma.
Acest modul de Vanzare OTC Online include printre altele formulare de consultație online, istoricul interacțiunilor cu pacientul, toate în acord total cu prevederile GDPR. Ajutam inclusiv cu toată documentația Agenției Naționale a Medicamentului și Dispozitivelor Medicale (ANMDM) de care farmaciile online vor avea nevoie.
De asemenea, Suntem singura platformă de eCommerce care oferă integrări cu cele mai importante software-uri de gestiune: Pharmec, Netfarm și BizPharma. Lanturile care doresc sa listeze si medicamentele de tip RX au la dispozitie functionalitatea de rezervare in oricare dintre punctele de lucru. Pentru farmaciile sau drogheriile la inceput de drum in eCommerce am pregatit un Ghid de Lansare a Farmaciei Online il pot gasi la noi pe site www.contentspeed.ro/farmacie-online .
Noi credem cu tarie ca aceasta verticala va urma evolutia IT&C de acum 10 ani si Fashion&Beauty din ultimii 5 ani.
Din punct de vedere al autorizatiilor de functionare a fost publicat ORDINUL Nr. 444/2019 al Ministerul Sănătăţii pentru aprobarea Normelor priviind infiintarea, organizarea si functionarea unitatilor farmaceuticea a fost publicat in Monitorul Oficial si a intrat in vigoare in aprilie. Puteti consulta documentul AICI
Pentru a putea comercializa online medicamentele de tip OTC trebuie parcursi urmatorii pasi care se regasesc in Capitolul II, Sectiunea 8, Art. 12. Spicuim cateva alineate:
(1) Pentru autorizarea farmaciei / drogheriei online, administratorul societăţii şi conducătorul de unitate vor depune la direcţiile de sănătate publică judetene, respectiv a municipiului Bucureşti următoarele documente in format electronic
* IMPORTANT, documentaţia va fi transmisă electronic prin intermediul Punctului de contact unic electronic (PCUe), accesând linkul https://edirect.e-guvernare.ro
a) Cererile tip potrivit modelelor nr. 13 şi nr. 17 din anexa la prezentele norme
b) Schiţa spaţiului din care să reiasă existenţa unei suprafeţe de minim 10 mp ce poate fi obţinută şi prin reorganizarea spaţiului existent suplimentară suprafeţelor prevăzute de prezentele norme ca fiind necesare desfăşurării activităţilor specifice in farmacia comunitară sau drogherie. Cei 10 mp sunt dedicaţi activităţilor specifice farmaciei / drogheriei online
c) Dovada transmiterii către Colegiul Farmaciştilor din România, filiala teritorială corespunzătoare judeţului in care unitatea farmaceutică işi desfăşoară activitatea a notificării potrivit modelului nr.9 din anexa la prezentelenorme
d) Autorizaţia de funcţionare sau duplicatul emis de Ministerul Sănătăţii in cazul pierderii autorizaţiei
e) Decizia de numire a farmacistului responsabil de vânzarea şi eliberarea prin intermediul serviciilor societăţii informaţionale a medicamentelor care se acordă fără prescripţie medical
(2) Ministerul Sănătăţii va inscrie menţiunea pe anexă la autorizaţia de funcţionare a farmaciei sau drogheriei care solicită desfăşurarea comerţului electronic cu medicamente in termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii deciziei de conformitate a spaţiului cu destinaţie de unitate farmaceutică, insoţită de raportul de inspecţie şi de documentaţie. Pentru inscrierea menţiunii este necesară inspecţia.
**IMPORTANT. Nu suntem juristi. Va rugam sa consultati tot textul Legii sau sa discutati cu un specialist.
*** Anexele le veti regasi la finalul documentului de AICI.
Introducerea legii a fost facilitată și de un context favorabil. Această tendință a fost susținută la nivel internațional de Amazon, prin achiziția startup-ului farmaceutic PillPack pentru suma de aproximativ un miliard de dolari. În Asia, Alibaba Group a lansat platforma Alibaba Health în 2015, unde sunt înregistrați peste 3.300 de parteneri, iar vânzările online anuale depășeau pragul de 3,2 miliarde de dolari în martie 2018.
Farmaciile care investesc acum online se vor afla printre liderii pieței în următorii ani.
Domeniul farmaceutic a fost până acum specific comerțului tradițional, dar există o tendință din ce în ce mai pronunțată de migrare către digital. În România, o singură farmacie cu cinci puncte de lucru și un magazin online a depășit cifra de afaceri de 93 de milioane de euro. Nișa este încă la început în eCommerce, iar farmaciile care aleg să vândă și online vor deveni lideri de piață în următorii ani. Comerciantii care tergiverseaza digitalizarea risca sa-si piarda si clientii fideli din offline care incep sa cumpere din ce in ce mai mult online.
România este pe primul loc în UE la rata de creștere a comerțului electronic, iar volumul de vânzări s-a ridicat la peste 3,6 miliarde de euro în 2018.