Oamenii si-au schimbat obiceiurile de cumparare. Tu ai schimbat modul in care vinzi?
29 august 2022 in Blog ContentSpeed - Sfaturi si stiri din eCommerceIn ultimii ani, consumatorii au devenit mai grijulii in modul in care cumpara produse, sunt mai selectivi, se uita cu mai multa atentie de unde cumpara, compara preturile, revin cu feedback in urma experientei cu produsele respective.
Cum ar trebui sa reactioneze comerciantii la aceste schimbari de comportament si care sunt tendintele pe care ar trebui sa le ia in considerare?
1. Marketing de tip omnichannel
Clientii sar de la un canal la altul cu usurinta; pot vedea un produs intr-un magazin fizic si finaliza cumparatura in online, fie de pe telefon, laptop sau orice alt device pe care il prefera. Sau, la fel de bine, un produs le poate atrage atentia in timp ce scroleaza ecranul telefonului mobil, insa achizitia o fac de pe laptop.
Asadar, este necesar ca oamenii de marketing sa aiba in vedere integrarea unui mix de canale pentru a promova serviciile si produsele pe care le comercializeaza.
Marketing-ul de tip omnichannel se concentreaza pe consumator si presupune integrarea canalelor preferate de acesta. Nu este acelasi lucru cu marketing-ul multichannel, care presupune folosirea mai multor canale media (TV, radio, online, print etc) pentru a transmite un mesaj si se concentreaza mai mult pe produs.
Un exemplu simplu de marketing omnichannel este atunci cand un consumator primeste un mesaj promotional in timp ce face cumparaturi intr-un magazin fizic (beacon alert prin geolocalizare). Sau sunt clienti care cauta informatii in online, dar cumpara in final din magazinul fizic. Printr-un serviciu de tip “click&collect” satisfaci si acesti consumatori, dandu-le posibilitatea de a rezerva produsul online pe site, urmand ca acestia sa-l ridice din magazin.
Asadar, in timp ce marketing-ul multicanal este mai degraba static si se concentreaza pe produs, marketing-ul omnichannel se concentreaza pe consumator si comportamentul acestuia si presupune intregrarea canalelor de comunicare pentru a-i oferi o experienta unitara.
Vezi aici solutiile Omnichannel oferite de ContentSpeed
Experienta pozitiva a consumatorului, care aduce dupa sine loialitatea fata de un brand, conteaza mai mult decat oricand. Brandurile se lupta pentru atentia consumatorilor si, in final, vor castiga cele care reusesc sa ofere o experienta memorabila de cumparare si sa se remarce prin continut personalizat, care raspunde unor nevoi sau probleme ale consumatorilor. Cateva exemple:
- Oferindu-le posibilitatea de a incerca/testa produsul inainte de cumparare denota grija pentru client, pentru timpul sau, efortul si banii acestuia.
- Conteaza enorm sa oferi descrieri complete ale produselor, incluzand, de asemenea, raspunsuri la intrebarile clientilor, dincolo de prezentarea comerciala a brandului.
- Promotiile pe care le oferi ar trebui sa aiba la baza o foarte buna cunoastere a consumatorului pentru ca este mult mai probabil ca acesta sa dea click pe un buton daca simte ca i se ofera ceva ce isi doreste. Capetele de serie sau produsele care nu prea starnesc interesul nu-si au locul pe prima pagina.
- Continutul interactiv atrage; de exemplu, sansele de a cumpara o piesa de mobilier cresc considerabil daca cei interesati au posibilitatea de a vedea exact cum se incadreaza in living.
3. Consumatorii isi fac planul de cumparaturi inainte de evenimentele majore
A devenit un obicei ca oamenii sa isi faca planul de cumparaturi inainte de evenimente sau sarbatori majore din an pentru a evita epuizarea stocurilor sau aglomeratia din magazine. De exemplu, goana dupa cadourile de Craciun incepe inca din luna octombrie continuand pana in decembrie, asa cum se poate vedea si in graficul de mai jos care arata cand au inceput oamenii sa caute in Google “cadouri de Craciun” in 2021.
Sursa: Google Trends
La fel, daca vorbim despre Back to School, pregatirile pentru cele necesare scolii incep inca din vara, cu aproximatie de la jumatatea lunii iulie si continua pana in septembrie. Asadar, e bine sa pregatim campaniile dedicate Back to School cu cateva luni inainte de inceperea scolii.
Sursa: Google Trends
Pentru a atrage și a menține atenția clientilor timpurii, companiile trebuie să-și lanseze campaniile de sarbatori mult mai devreme in cursul anului si sa regandeasca gama de produse atat in rafturile fizice, cat si in cele din online.
Concluzii:
- Creeaza o legatura intre canalele de vanzare (fizice si virtuale), astfel incat clientul tau sa beneficieze de aceeasi experienta indiferent de canalul prin care alege sa interactioneze cu brandul tau.
- Atentia consumatorului este greu de castigat; ofera-i experiente relevante, servicii si produse care sa raspunda nevoilor sale
- Pregateste din timp campaniile dedicate evenimentelor importante din an